KPI (key performance indicator) یا شاخص کلیدی عملکرد یک متغیر قابل اندازه گیری است که شرکت ها و کمپانی ها میزان موفقیت خود در رسیدن به اهدافشان را به وسیله ی آن ارزیابی می کنند. انتخاب شاخص کلیدی عملکرد به کسب و کار و هدف شما بستگی دارد. این متغیر بسته به کسب و کار های مختلف و هدفی که افراد در آن دارند متفاوت است.
دراین مقاله میخواهیم شاخص عملکرد را درشبکه های اجتماعی بررسی کنیم به این صورت که چه پارامتر هایی موثر و قابل آنالیز است تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت را پیدا کرده و در جهت بهبود آن قدم برداریم.
شبکه های اجتماعی یک ابزار کار امد برای برقراری ارتباط با مشتری هستند. پارامتر های زیادی در شبکه های اجتماعی قابل اندازه گیری هستند . اما شما باید تنها نگران مواردی باشید که با تحلیل آنها به پاسخ سوال های زیر می رسید.
در ادامه به بررسی فاکتورهای می پردازیم که با آنها می توان موارد فوق را مورد سنجش قرار داد.
طبقه بندی اندازه گیری :
اکتیویتی به مفهوم فعالیت است و در این شاخص ما میخواهیم میزان فعالیت را اندازه بگیرم در واقع اولین اندازه گیری ها همیشه باید از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم معیاری درستی برای آنالیز داشته باشیم.فعالیتی که در یک دوره بازه زمانی صورت میگیرد و پست هایی که ارسال میشود و اینکه استراتژی ارسال پست ها در روز چگونه و در چه ساعتی و چند بار اتفاق می افتدو پاسخ به مخاطبین به چه صورت است.
فاصله ایی که ادمین آن شبکه اجتماعی به مخاطب خود میدهد معمولا میانگینی دارد که به آن متوسط زمان پاسخ گویی میگوییم.
محتوایی که برای آن شبکه تولید میشود در یک بازه زمانی مشخص و به اشتراگ گذاشته میشود نرخ ارسال مطلب است.این ممکن است با توجه به نوع فعالیت کسب و کار شما متفاوت و گوناگون باشد بنابراین انواع آن را نام بردیم :
پست هایی که در شبکه های اجتماعی ارسال میشود نرخ ارسال پست نامیده میشود که طبقه بندی زیر را شامل میشود:
زمانی که طول میکشد تا تا به سوال ،کامنت یا مشکلی که از سوی کاربران مطرح یا در مورد برند صحبت می شود را پاسخ دهید را نرخ پاسخ نامگذاری میکنند.
بودجه بازاریابی شبکه های اجتماعی شامل مقدار هزینه های صرف شده تیم بازاریابی در هر دوره می باشد.
یکی از قدرت های شبکه های اجتماعی بازده ای بالای آن در جذب مخاطب نسبت به ابزارهای دیگر تبلیغاتی است. به عنوان مثال تاثیری که یک مصرف کننده با دیدن نام یک برند که توسط دوست او در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده می گیرد بسیار بیشتر از هنگامی است که آن تبلیغ در تلویزیون نمایش داده شود. توسط شبکه های اجتماعی شما می توانید به مشتریانی دست پیدا کنید که در روش های سنتی تبلیغات به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.
متریک هایی برای جذب مخاطب و مخاطب هدف را در این تیتر دنباال میکنیم .معیاری که مخاطب را مورد بررسی قرار میدهد و به ما میگوید چگونه آن را به مخاطب هدف تبدیل کنیم
نرخ رشد مخاطبین میزان افزایش یا کاهش تعداد مخاطب در یک صفحه اجتماعی است.
تعداد طرفداران/دنبال کننده ها: در هر دوره تعداد اعضای صفحه چند نفر است
فرکانس کلمه کلیدی : تعداد مرتبهی که نام برند در هنگام جستجو کلمات کلیدی و مرتبط با زمینه فعالیت آن در یک شبکه اجتماعی نمایش داده می شود.
نرخ نمایش ویدیو : در تمامی پست های ویدئویی عددی را نمایش میدهد که این ویدئو چند بار نمایش داده شده است.
در این شاخص میخواهیم عملکرد مخاطبان را اندازه گیری کنیم اینکه تا چه حدی برندشان پیش چشم مخاطب محبوبیت دارد و مخاطب خود را وادار میند تا در عملکرد های صفحه این برند تعامل داشته باشد. Engagement کاتالیستی برای بهبود انواع دیگر KPI است و باید به آن توجه ویژه ای شود. اگر بخواهیم آن را ساده توضیح دهیم engagement تعداد کامنت ها ،لایک ها و اشتراک گداری ها را اندازه می گیرد.
نرخ تقویت یا تشدید: تعداد اشتراگ گذاری برای هر پست از طرف کاربران در هر شبکه اجتماعی چه میزان بوده است ؟ این ممکن است با توجه به نوع شبکه اجتماعی که در آن فعالیت دارید متفاوت باشد :
نرخ تشویق : تعداد تشویقی که از سوی مخاطبین در یک دوره زمانی برای پست های شما صورت گرفته است مانند پلاس ۱+ برای پست در گوگل پلاس ، لایک شدن پست در فیسبوک ، لایک شدن پست در لینکداین .
نرخ نظرات: میانگین تعداد کامنت ها در هر پست
نرخ مکالمه و گفتگو : تعداد گفتگو در هر پست شبکه های اجتماعی که در فیس بوک ، گوگل + ،لینکداین، اینستاگرام بر اساس کامنت و در توییتر بر اساس replies می باشد.
میزان تعامل بر اساس طرفداران/دنبال کننده ها : مجموع کل تعاملات در یک کانال و تقسیم آن بر کل طرفداران یا دنبال کننده های همان شبکه اجتماعی را شامل می شود.
تبلیغات درون متنی/
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به
تبلیغات درون متنی
راهکارهایی برای دیجیتال مارکتینگ
نصب درب اتوماتیک شیشه ای در اماکن مختلف
لیست بهترین صفحات طراحی سایت مشاغل مختلف
شاخص عملکرد در شبکه های اجتماعی چیست؟
ایجاد شعار مناسب برای تبلیغات بنری